Stranden, city vibes & parken: Bruisend Sydney!

20 oktober 2015 - Sydney, Australië

Bekend om haar Opera House en Harbour Bridge: G'day mates, we're in Sydney! 's Morgens gaan we vanaf Cremorne Point met de ferry naar Circular Quay, de haven en gateway to the city! Cremorne Point ligt tegenover de stad, gescheiden door de rivier Parramatta. Wij hebben een appartementje van een Australisch stel tussen de locals. Onze buurman kwamen we de avond van aankomst al tegen. Hij vroeg ons waar we vandaan kwamen; Ahh Holland my brother lives in Kerkrade. Zo zie je maar weer dat er redelijk wat Nederlanders hier zitten en Aussies bij jullie in NL. Wij hebben uitzicht over de stad vanuit het park vanuit ons huisje en ons vervoermiddel naar de stad is een ferry; hoe mooi wil je het hebben. De avond van aankomst hebben we trouwens bij een Japanner in Neutral Bay gegeten, op loopafstand van ons huisje. Tom voor het eerst etend met stokjes. Een natuurtalent. En eten besteld waar we beiden nog nooit gehoord van hebben. Geweldig, en het was lekker! Niet normaal.

Maargoed, de stad..De aankomst in Circular Quay is al overweldigend. Rechts zien we de Harbour Bridge en links The Opera House en recht voor ons die grote stad. Mooi! We gaan lekker de toerist uithangen. Onze eerste bestemming is Darling Harbour. De andere gezellige haven, een stuk groter en veel leuke barretjes en restaurants. Ook veel attracties als de Sydney Zoo, Sealife en Madame Tussauds zitten hier. Wij wandelen heerlijk samen door deze haven in het zonnetje en genieten van alles om ons heen. Als afsluiter in Darling Harbour eten we bij een restaurantje in de haven een gebakken zalm met botersaus en salade en een Angus steak en friet (..wie wat at weten de mensen wel die ons redelijk kennen..).

Met een volle buik incl. wijn en bier lopen we China Town in. Gekke winkeltjes met superhelden, pikachu en andere grappige poppetjes, vol met voornamelijk Japanse toeristen. Leuk om door dit gedeelte van Sydney heen te lopen; een hele andere sfeer. Een stukje verder ligt onze derde spot: Paddy's Market. Een grote overdekte markt waar je werkelijk van alles kunt kopen; van Aziatische verkleedkostuums tot shampoo tot Aboriginal onderzetters. Dit laatste kopen wij dan ook. We hebben allebei de dure eigenschap om iets te moeten kopen. Geen grote dingen, maar gewoon een klein aandenken. We laten de rode Ford Mustang per schip overseas verschepen. De onderzetters nemen we mee in de koffer ;).

We lopen verder via Pitt street en komen het hostel tegen waar Jess drie jaar geleden sliep. Geweldig om dat weer te zien. Toen alleen een maand in Sydney. Nu met haar Tom en het is super om nu alles te kunnen delen. Met al redelijk wat km's in de voeten lopen we via Hyde Park naar de Royal Botanic Gardens. Een grote tuin met aparte thema tuinen als Aziatisch en Tropisch. Aan het einde van deze tuin zien we de trap naar 1 van Sydney's meest bekende sights: The Opera House. Gaaf zo aan de Parramatta rivier in het zonnetje. Dus we schieten net als de 100-en andere toeristen ons ' rolletje' vol.

Het is alweer 6 uur en het begint schemerig te worden. We lopen langs de kade naar Circular Quay. Aan die kade zitten meer dan 100 Australiërs weekend te vieren aan tafeltjes met koelemmers bier en wijn. Leuk om dit zo te zien. Wij moeten door want we hebben met Sylvia afgesproken.

Jess heeft haar 3 jaar geleden in Sydney ontmoet en ze hebben een top tijd samen gehad. Een 'klik'. We spreken met haar af in de Manly Wharf, een uurtje reizen van ons huisje. Toen helemaal alleen op avontuur en nu gaat Jess haar man Tom voorstellen; hoe kan het leven lopen in een relatief korte tijd..De ontmoeting voelde weer als vanouds, lekker vertrouwd. We besluiten met z'n drietjes naar een haven bar te gaan. Daar kletsen we lekker bij met 2x vodka, lemon, lime & bitters en een VB (biertje, Victoria Bitter). Vervolgens verplaatsen we ons naar Steyne, een club in het centrum van Manly. Hier waren Jess en Sylvia ook 3 jaar geleden te vinden. Geweldig om dit weer terug te zien. Jess moet haar legitimatie laten zien, tegen Tom wordt gezegd dat hij gewoon door kan lopen; wie is er nu oud Tom? Maar de Steyne is een club met verschillende gedeeltes met een thema; zo was er een jaren 50 kroeg en een rockzaal met live band. Mensen van alle leeftijden komen er. Dus niet het idee van uitgaan in Nederland. Er hangt ook een andere sfeer door de gemixte mensen, erg leuk! We vermaken ons goed hier tot in de vroege uurtjes. Na een busrit van weer een uur en looptocht van 20 minuten komen we smorgens thuis aan: Wat zijn wij moe, maar blij met zo'n mooie dag en gezellige avond.

Dag 2 in Sydney gaan we achter de andere must see's aan. Vanuit Circular Quay pakken we de bus naar Town Hall station. Hier bezoeken we de Queen Victoria Building, 1 van de mooiste shopping malls van de wereld. Van buiten lijkt het een kathedraal en van binnen zie je de vier stijlen gecombineerd, heel sjiek; Gotisch, Renaissance, Queen Anne en Romeins. Daarna lopen we door de wolkenkrabbers de winkelstraat in. We bezoeken er leuke zaken als Sephora en Pandora.

Daarna gaan we 250 meter van de grond de Eye Tower in. Tom in zijn nopjes, Jess nogal bang van de grote hoogte (Lees: Doodsbang). Maar..je moet wat overhebben voor je man, dus daar gaan ze met een lift (ook eng..) naar ongekende hoogtes. Angsten zijn er om ze te overwinnen, laten we maar zeggen.. We kregen eerst een geweldige 3D film over Sydney te zien en daarna konden we tot 80km ver over Sydney kijken. Panorama View.

Vanuit de top van de Eye Tower zagen we een festival, dus een niet gepland bezoekje hieraan lijkt ons leuk. Het blijkt een goede keuze; een foodfestival met muziek, veel mensen en gezelligheid. Daarbij serveren ze uit kleine tentjes allerlei kwaliteitsgerechtjes van over de hele wereld. Heerlijk. Met een wijntje en biertje + wat gerechtjes gaan we lekker zitten in het gras en 'mensen kijken'.

Het begint donker te worden en na weer zo'n lange dag met veel indrukken, besluiten we lekker naar huis te gaan. We besluiten nog wel even een retourtje Watson's Bay te doen richting zee. In de hoop dat we walvissen zien. Die zien we niet, maar wel een ongelooflijk groot cruiseschip dat gelijk met ons vertrok. Indrukwekkend gezicht.

Dag 3 gaan we in de morgen naar Taronga Zoo, een dierentuin tegenover de stad op een heuvel. Dit geeft een fantastisch zicht op de stad. We hebben al veel dieren gezien, dus het had niet gehoeven, maar..Tom wilde nog een Platypus zien, dus daar gingen we. En we vonden ze :). Leuke beestjes en natuurlijk hebben we genoten van een halve dag tussen de leuke dieren lopen met uitzicht op de stad.

In de middag hebben we de bus naar La Perouse gepakt. Dit is een plaatsje aan Botany Bay, waar vaak humpback whales gespot worden. De kust is een beetje zoals Engeland. Heuvelachtige graslanden, hoge kust en felblauw water. De zee was heel ruig. Helaas spotten we geen walvissen, maar genieten we wel van Botany Bay National Park en lopen we lekker rond. Voor de geschiedenis liefhebbers..De expeditie van James Cook (Engelsen) zette hier voor het eerst voet aan land in 1770. Vandaar dat ook toeristen hier vaak een kijkje gaan nemen. De baai wordt ook wel Stingray Bay genoemd vanwege de vele pijlstaartroggen. In de avond vertrekken we weer naar huis en eten we voordat we met de ferry gaan nog een hapje bij 'Maccas' (grote gele M wordt hier zo genoemd). De Aussies maken alles makkelijk en korten lekker af: Brekky (breakfast), G'day (Good Day), Roo (kangaroo) en Mozzie (mosquito, die Jess hier leeggeprikt hebben..).

Helaas nog drie dagen te gaan. Die gaan we besteden aan de Coastal walk Bondi to Coogee. Een prachtige wandeltocht van 2 uur langs de kust. Een dagje in Manly waar we naar Shelly Beach gaan wandelen en heerlijk gaan relaxen en zonnen! En donderdag wordt het weer niet te best dus gaan we naar Sealife en vervolgens lekker 'afscheidsdineren' in Darling Harbour met alle gezellige lichtjes en muziek. En dan vertrekken we 6 uur smorgens lokale tijd weer naar Amsterdam...We willen niet naar huisssss!!! Maar, we begrepen dat onze moeders ons heeeeel erg missen dus we moeten wel;) Tot snel! We gaan nog even ongelooflijk genieten deze dagen, voordat het 'normale' leven weer begint. Wat hebben we genoten:).  xx

The End.

1. Ina:
    G'day,

Weer zo'n prachtig verhaal. Kan me voorstellen dat jullie er nog niet genoeg van hebben...Geniet deze dagen nog en een hele goede reis toegewenst! Ook van opa en oma R.!!
    Kan niet wachten jullie te zien en ben zooo benieuwd naar jullie live verhalen en foto's!

A big hug,

Mamsie/schoonmoeders
  2. Jessica & Tom:
    Kus!
  3. Ma / Sarina.:
    Hi lieverds,

Volgens mij zijn jullie aan vakantie toe als jullie terug zijn pffff, wat zien en beleven jullie veel. Geweldig om te lezen. Maar inderdaad de moeders zullen ook blij zijn als jullie weer heerlijk veilig in jullie eigen nieuwe huis zitten. Maar wat jullie nu meemaken is een herinnering en gespreksstof voor de rest van jullie leven.
    Wat maken jullie veel mee! Geniet nog van de laatste dagen en doe voorzichtig.
    Liefs en een dikke knuf xxx ma/ schoonmama
  4. Jessica & Tom:
    En nog een kus
  5. Joyce:
    21 oktober 2015
    Wauw, door jullie wil ik ook 'ooit' eens zo'n reis gaan maken... wat klinkt het allemaal geweldig!
    Bijzonder om het zo allemaal mee te lezen, en nog leuker om straks weer in het Veen, jullie foto's en video's te zien met deze blog verhalen in ,mijn achterhoofd. Kan niet wachten jullie weer te zien!
    Een hele goede en rustiige terug reis toegewenst,
    dikke knuffel
  6. Miriam:
    22 oktober 2015
    Wauw wat een mooie verhalen!!
    En heel gaaf dat jullie dit samen mogen meemaken!
    Wat een mooie foto's ook allemaal!
    Geniet nog even van jullie laatste dagen.
    Liefs Miriam
  7. Jessica & Tom: