Tropisch Noord Queensland: Cairns!

1 oktober 2015 - Cairns, Australië

We zijn beland op onze tweede bestemming in Australie, Cairns. Als je de kaart van Australie voor je hebt..rechts bovenin. Het staat vooal bekend om haar mooie tropische regenwouden en... de woonplaats van het visje Nemo, de Great Barrier Reef.

Uiteindelijk kwamen we na de lange vertraging om half 9 aan op Cairns Airport. Ook al was het donker, zagen we al snel dat we een supergaaf resort hadden. Een grote tropische tuin met 3 natuurlijke zwembaden. Watervallen, grotten met bubbelbaden en daaromheen appartementen. Twee woonlagen. Wij zaten op de bovenste (fijn met ale die rare insectecten). Bij het inchecken hoorden we dat we ge-upgrade waren naar een superior room. Een ruimere kamer met een beter uitzicht. Altijd leuk! Eenmaal aangekomen in de kamer stond er ook een fles champagne voor ons klaar met een lief kaartje 'gefeliciteerd met jullie huwelijk', geweldig ontvangst dus!

Je wordt wakker, de eerste dag. Altijd spannend omdat je in het donker bent aangekomen en je nu pas echt ziet hoe alles eruit ziet. Prachtig als we de gordijnen openschuiven. Knalblauwe lucht, mooie palmen en andere boomsoorten (geen idee welke, we hebben niet op de scouting gezeten..) en een heerlijke temperatuur, ongeveer 28 graden. Best goed te doen voor eind september;).We gaan in het hotel ontbijten. Lekker makkelijk zo'n buffet, en na de bekende scrambled eggs, champignons, tomaten en toast barsten we van de energie. Klaar voor de eerste dag Cairns!

We lopen naar de Lagoon in het centrum aan de zee. Ongeveer een tocht van 5 km. Goed te doen na zo'n goed ontbijt. Water hebben we altijd bij ons. Dit wordt ook aangeraden omdat de zon hier zo sterk is ' stay hydrated'. Liters water drinken we per dag. De lagoon is een supergroot zwembad in het stadscentrum, die aangelegd is om mensen de gelegenheid te geven om veilig te zwemmen. Er zwemmen hier namelijk veel stingrays en zoutwater krokodillen. Beiden kom je liever niet tegen. We gaan lekker een paar uurtjes dobberen en zonnen. Genieten. Met gerimpelde handen en voeten bezoeken we nog wat marktjes naast de lagoon en lopen we door de haven. Bij Woolworths (de jumbo) nog even wat boodschappen inslaan en hop in de taxi naar huis (hotel).

De volgende dag, dag twee, worden we rond 8-en opgepikt door een bus van 'down under tours'. We gaan een excursie doen! We gaan met een oude trein, de scenic railway, de bergen in. Het tropische regenwoud. Hier ligt een plaatsje Kuranda. Een schattige plaatsje met wat kleine winkeltjes en markten. In een sieradenwinkel komt er gelijk een oud vrouwtje op ons af, ze begint met ons te kletsen en vraagt waarom we zo stralen. We vertellen dat het zou kunnen komen omdat we ' newly weds' zijn en we op honeymoon zijn. Ze gaf aan dat onze gezichten matchen, en dat we daardoor een goede combi zijn; altijd leuk om te horen:) We lunchen nog even en voor we het weten zijn we omringd door 'dragons', soort van kameleons. Kleine draakjes. We proberen rustig door te eten...Vervolgens bezoeken we nog een wildlife park in de buurt en gaan we met een koala op de foto. Ook aaien we voor het eerst wallabies (kleine kangaroos). Daarna gaan we nog met een boot met wielen de jungle in. Een voertuig dat het water in kan rijden en waarmee je dus ook een stuk kunt varen. De Army Duck noemen ze hem. Leuke ervaring rijker en een slang en schildpadden in het water gezien. We gaan terug met de 7,5 km lange skyrail. Een kabelbaan boven het regenwoud. Best spannend, maar ontzettend mooi om de jungle van zo hoog te zien.

Dag drie was een heerlijke chill dag. Even naar een mall, een groot shoppingcenter en voor de rest...zwemkleding aan en relaxen aan de mooie zwembaden.

Dag vier was Jessica's eerste kennismaking met...linksrijden. Wat is dat wennen zeg! We hebben een auto gehuurd voor drie dagen zodat we lekker op ons gemak de omgeving kunnen verkennen. Zonder veel toeristen en drukte. Zelf op avontuur. We vertrekken naar Port Douglas, dat een uurtje noordelijk van Cairns ligt. Soort van Monaco van Australie. Op de weg erheen is het eerst even wennen aan rotondes de je de verkeerde kant oprijdt, je afslaat naar links in de korte bocht en veel meer waarvan je hoofd zegt: Dit klopt niet! Maar na even gassen wordt Jessica er steeds handiger in (vindt ze zelf, Tom blijft gespannen op de passagiers stoel zitten en helpt met navigeren, met handgebaren en al..). We bezoeken onderweg nog een mooi strand Palm Cove, waar er supergrote schildpadden zien zwemmen. Hier komt een man met een metaaldetector naar ons toe en geeft ons nog twee tips voor een goed huwelijk; heb geen geheimen voor elkaar en blijf met elkaar praten (en niet via de app zegt hij erbij, maar in het echt). Dus die steken we ook weer in onze zak. We wensen hem succes met goud zoeken, maar zien hem even later stuiten op wat lege blikjes drinken. Maar de man heeft er plezier in en dat telt. Port Douglas is een mooi dorp en we gaan hier nog even op het strand liggen. We zien 100-den piepkleine krabbetjes om ons heen flitsen. Heel apart. Maar het wordt donker, we rijden weer terug naar huis met weer nieuwe indrukken.

Dag 5, broertje Roy is jarig dus eerst een appje naar NL. We zullen een van de eersten zijn door het tijdsverschil van 8 uur. Deze dag zijn we weer gaan touren en wel naar Mossman Gorge. Een natuurgebied met een mooie wildwaterrivier. We hebben eerst op een mooie strandje ontbeten, heerlijk was dat. Aangekomen in Mossman hebben we een wandeling van ongeveer 4 km gemaakt en Tom heeft in de rivier gezommen. Gaaf! Daarna rijden we terug en stoppen we bij een mooi strand waar we een bord zien met kans op krokodillen en stingrays, maar er waren meer mensen, dus .. dan gaan je maar en hoop je dat ALS er 1tje tevoorschijn komt er een beter hapje rondloopt dan wij;) We durfden tot onze knie-en het water in dus het bord had zeker effect;).

Dag 6 moeten we aan het einde van de dag de auto terugbrengen, dus we gaan niet ver. We rijden zuidelijk, waar we eerst mooie boerderijen tegenkomen met uitgestrekte landschappen. Je ziet bijna niemand. Vervolgens rijden we weer richting de kust en komen we mooie strandjes tegen en er is geen kip. We rijden nog een berg op met een stijgingspercentage van 20%, onze Swift redt het net..het is alsof je door de jungle rijdt. Erg mooi. Dan weer terug, met een tussenstop bij een strand waar we voor het eerst kunnen zwemmen! We brengen de auto vervolgens terug en we beseffen ons nu met het schrijven van dit blog dat de dagen vliegen! Hopelijk gaan ze niet te snel want er is hier zoveel moois om van te genieten:) We bellen s'avonds nog even met opa en oma Rentenaar, erg leuk om ze weer te spreken! En we beloven ons nieuwe blog erna te schrijven, bij deze! Tot snel! XX

1. Ma / Sarina.:
    1 oktober 2015
    Wat en indrukken krijgen jullie te verwerken. Geweldig. Dit is een reis om nooit te vergeten. En al die wijze raadgevingen neem ze ter harte en doe er je voordeel mee! Jessica je schrijft heerlijk het is een genot om te lezen. Vanuit hier maken we het gewoon een beetje mee! Geniet, doe voorzichtig en veel plezier. Dikke kus en knuf voor jullie allebei. Xxx ma en Hans natuurlijk.
  2. Thea:
    1 oktober 2015
    O jeetje wat klinkt het allemaal geweldig. En wat je zegt, de dagen vliegen dus GENIETEN XXXXXXXXXX
  3. Opa en Oma:
    1 oktober 2015
    Opa en oma zitten te genieten van het verhaal, voorgelezen door Croc Dundee. Ze glunderen en vonden het zo fijn om met jullie te praten. Hele fijne tijd nog. Opa gaat Tom z'n hemd van z'n lijf vragen, dus Tom, let goed op!!
  4. Ina:
    Hoi lieverds,

Wat een prachtig verhaal! Je zou er een tv-serie van kunnen maken: 2-op-reis!
    Wat een ervaring, hè? Fijn dat jullie zo genieten en er komt nog zoveel moois!
    Zou mijn plekje ook wel zijn, denk ik...alleen een beetje ver.
    Lekker blijven genieten en ik kijk uit naar jullie volgend verhaal.
    Tom, hebben ze daar ook Fristi?

XX
  5. Marien:
    2 oktober 2015
    Zo te lezen genieten jullie zwaar! En dat zij jullie natuurlijk van harte gegund terwijl wij hier gewoon doorploeteren ;)
    Namens alle SPEYK-ers: geniet ervan!
  6. Jessica & Tom:
    2 oktober 2015
    haha leuk Marien! Dankjewel!
  7. Jessica & Tom:
    2 oktober 2015
    Mams, goed idee 2 op reis! Bel jij De Mol even? En ja..de Beckers en Fristies worden gemist door Tom maar Burgers en Milo doen veel goed hier;) ❤
  8. Jessica & Tom:
    2 oktober 2015
    Opa, Oma en Croc Tom slaat alles op..op z'n GoPro;)
  9. Jessica & Tom:
    2 oktober 2015
    Dankje Thea, wij blijven ongelooooflijk genieten
  10. Jessica & Tom:
    2 oktober 2015
    Dankjewel Sarina! Het is leuk om te delen en we zijn zo blij dat we dit allemaal kunnen doen Dikke kus terug!
  11. Hans:
    2 oktober 2015
    Hè J&T leuk om alles te lezen,zeker omdat ik het allemaal weer voor me zie en alles herken, gaat het links schakelen ook goed, even wennen.
    De richting die jullie nu op gaan is ook fantastisch , geniet ervan en in gedachte reis ik mee.
    Dus Tom let op je gedrag!! Ajax heeft gelijk gespeeld tegen Molde 1-1 en zondag tegen PSV makkie en voor de beker geloot tegen een clubje uit Rotterdam helaas wel uit. Jongens nog veel reis plezier en voorzichtig Gr Hans
  12. Jessica & Tom:
    5 oktober 2015
    Hoi Hans, alles gaat goed hier we hebben het enorm naar ons zin. Het is hier inderdaad supermooi, en van Tom mag je best een nachtje komen logeren;)
    Het links schakelen is inderdaad wennen, vooral met een automaat;) Als je nog tips hebt voor de omgeving airlie beach horen we het graag! dikke kus van ons!